terleskogleif.blogg.se

Om livet i utrotningshotad kommun

Skrämmande!

Kategori: Allmänt

Kolla detta!
Skrivet av en av de politiker som varit med och fattat det för Åsele kommun tragiska beslutet gällande flytten av högstadiet i Fredrika.
 
"Dessa miljoner ni pratar om förstår inte jag. Är det folk som hotar att flytta."
 
Man kan undra var denna Sonja Vikman, Gafsele, befunnit sig senaste halvåret om hon missat att Åsele går misste om miljoner i skatteintäkter och utjämningsbidrag av att familjer väljer att flytta för att inte riskera sina barns liv och fritid med att åka buss 2-3 timmar dagligen, större delen vintertid, i en ambulanslös kommun. Har så sent som idag läst och hört om en bussolycka med 15-tal skadade personer.
 
 Under min tid som aktiv inom politiken i min ungdom i annan del av Sverige, har jag aldrig upplevt maken till oförmåga från politiskt håll att försvara sina åsikter och beslut. Jag fick lära mig att om det fanns någon som inte förstod, var det politikerns uppgift att förklara och försöka övertyga om det positiva och fördelaktiga med ett visst förslag och beslut.
 
 
Därför vill vi invånare i Åsele kommun ha en förklaring och motivering till beslutets nytta och positiva effekter.
Men vi kanske ska göra som i Boston istället?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: